Recensie: Tess Gerritsen – Meisje vermist

Meisje vermist

Kat Novak is patholoog-anatoom en een vrouw die haar mannetje kan staan. Kat moet in een paar dagen tijd sectie verrichten op de lichamen van twee jonge vrouwen; twee gevallen van overdosis die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hadden. Toch krijgt Kat argwaan en ze vermoedt dat er meer aan de hand is. Het probleem is dat niemand die er toe doet haar wil geloven. Ze kan niet anders dan de zaak zelf tot op de bodem uit te zoeken, zelfs als haar eigen leven gevaar loopt.

Ik ben een groot fan van Tess Gerritsen! Ik heb al haar boeken gelezen: de hele serie over Rizzoli & Isles, maar ook de 8 romantische detectives die ze daarvoor schreef. Daarnaast schreef ze nog enkele losstaande thrillers, ook deze boeken hebben een mooi plekje in mijn boekenkast 🙂

Dit boek is nu voor het eerst vertaald naar het Nederlands, maar het is in 1994 al voor het eerst in het Engels uitgebracht. Dit boek vormde voor Tess Gerritsen de overgang van haar romantische detectives naar de thrillers die ze vandaag de dag schrijft. In dit boek kun je die overgang inderdaad goed merken: de romantische spanning die er tussen Kat en Adam hangt is goed uitgewerkt, maar het thrillerelement begint hier al steeds meer de overhand te krijgen.

Dit boek is weer echt zo’n verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit, alles om je heen vergeet en dóór moet lezen, omdat je zo graag wilt weten hoe het eindigt. Dat het verhaal een goed einde heeft, staat eigenlijk vooraf al vast, maar de weg om bij dat happy end te komen is verrassend. Soms denk je te weten hoe het zit, maar dan blijkt het toch weer anders te zijn.

Er is dan ook maar één advies dat ik kan geven: ga dit boek lezen! Ook al heb je verder alles van Tess Gerritsen al gelezen en ben je bang dat dit tegenvalt. Geloof me: dat valt best mee, dit verhaal is ook erg goed.

Ik kan er verder kort over zijn: Meisje vermist krijgt van mij 4 van de 5 sterren! Puur en alleen omdat het boek iets minder goed is dan de serie over Rizzoli & Isles.