Recensie: Gais – Dick Witte

Recensie: Gais – Dick Witte
Uitgeverij: Noordboek

Omdat ik zelf bezig ben met het schrijven van een levensboek van een echtpaar, ben ik ook erg nieuwsgierig naar hoe andere schrijvers dat nu precies vastleggen: het levensverhaal van een ander. Want hoe vertel je nu zo’n persoonlijk verhaal, zonder dat het een opsomming van gebeurtenissen wordt? Hoe zorg je dat de lezer geboeid blijft? Lukt dat wel? Ik las daarom Gais van Dick Witte. Benieuwd wat ik daarvan vind? Lees dan maar gauw verder…

Het boeiende levensverhaal van een energieke vrouw vol veerkracht, Friese nuchterheid en spirituele wijsheid. Gais Meinsma-Greydanus uit Jorwert. Een vrouw die het leven als een cadeau ervaart, hoewel datzelfde leven voor haar vaak niet gemakkelijk is geweest.

Het boek vertelt over haar jonge jaren, in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Over de ambivalente relatie met haar vader en over de oorlog die vader naar werkkampen stuurde en haar vriendinnetje naar de gaskamer. Het vertelt over haar fietstochten met wapens en munitie, en over haar zwangerschap tijdens het laatste oorlogsjaar.

Het ongehuwde moederschap, haar huwelijk met schilder Hendrik Meinsma, betaalde arbeid buitenshuis in een tijd dat dit voor gehuwde vrouwen nog niet gebruikelijk was én haar grote rol bij de organisatie van het Iepenloftspul, het jaarlijks terugkerend Openluchtspel van Jorwert, komen uitgebreid aan de orde. ‘Gais’ vertelt over de naoorlogse herrijzenis van een plattelandsgemeenschap en toenemende welvaart, maar ook over grote eenzaamheid en intens persoonlijk verdriet.

Een bijzonder boek over een bijzondere vrouw.

Dick Witte (1951) is geboren in Dordrecht. Als student trok hij naar Amsterdam. In 1975 verhuisde hij naar Friesland en werd hij maatschappelijk werker bij de gezinszorg. In die tijd leerde hij Gais kennen.

Gais: ‘Iedere dag is een nieuwe dag met nieuwe mogelijkheden. Dat heb ik vaak tegen mijn kinderen gezegd. Ik heb geprobeerd om er elke dag nieuw leven bij ze in te blazen als ze somber waren. Klagen heeft nooit geholpen, praten wel, over hoe we verder gaan en waar we energie kunnen halen en openingen kunnen maken voor de weg die we samen moeten gaan.’

Diep onder de indruk. Van deze sterke, eigenzinnige vrouw die weet wat ze wil en hoe ze dat het beste kan aanpakken. Maar ook van de auteur, die op indringende wijze de lezer meeneemt in het dorpsleven van Jorwert. Hij weet de juiste toon te zetten, het verhaal boeiend te vertellen en de lezer mee te nemen in het leven en de gevoelens van Gais. Zo wil ik ook een verhaal vertellen!

Het verhaal is duidelijk opgedeeld in een aantal hoofdstukken die belangrijke periodes in het leven van Gais markeren. Een alwetende verteller neemt je mee in het levensverhaal van Gais. Het is alsof je toeschouwer bent van het leven in Jorwert, van Gais en haar gezin. Het verhaal wordt afgewisseld met citaten van Gais, waardoor het soms voelt alsof ze zelf tegen je praat. Ik wilde haar soms zelf vragen gaan stellen, alsof ze naast me zat, maar besefte dan dat ik een boek aan het lezen was. Gek gevoel, dat je zo meegezogen wordt in een boek.

Ik kan dan ook maar één oordeel geven: dit boek heeft voor mij de volle 5 sterren verdiend. Ik kan het iedereen aanraden die geïnteresseerd is in levensverhalen, het leven in een dorp tijdens en na de Tweede Wereldoorlog, en die wil weten hoe het is om als vrouw je eigen weg te vinden in een wereld die door mannen geregeerd/gedicteerd wordt en je daarvan los te breken. Zeer indrukwekkend.