Blogtour: Crash – Ellen Lina

Recensie: Crash – Ellen Lina cover-crash-ellen-lina
Uitgeverij: Uitgeverij Ellessy

Vandaag is het zover, het is mijn beurt in de blogtour van het boek Crash van Ellen Lina. Op Sinterklaas! Helaas kon ik door mijn werk niet aanwezig zijn bij de boekpresentatie, maar het was een waar cadeautje dat 2 weken later op mijn deurmat lag! Ruim 350 bladzijden, dus een lekkere dikke pil! Ik had al een paar recensies van mijn medeblogsters gelezen, dus ik werd steeds nieuwsgieriger. Zou ik het ook zo goed vinden? Of zou het boek me nu juist tegenvallen? En die soundtrack die Anouk van der Kemp voor dit boek geschreven heeft, is dat wat? Past het wel bij het boek? Lees hieronder mijn oordeel…

‘(…) Het vliegtuig van de Italiaanse maatschappij Italiana crashte op 28 juli dit jaar bij het Italiaanse bergplaatsje Valsugana na een defect in het hydraulische systeem. Een noodlanding werd ingezet, maar deze verliep uiterst tragisch. Bij de crash kwamen 143 mensen om het leven, waaronder de voltallige bemanning en vier Nederlanders: twee vrouwen, een man en een baby. Veertien mensen overleefden de ramp, onder hen bevonden zich twee Nederlanders.’ Ontmoet Anna Kranenburg. Eenendertig jaar, eigenaresse van een kookwinkel en overlevende van de ramp met IT 642. Naast haar zat Jesse Wilgers, drieëndertig jaar, partner bij Boulder Maze Accountancy op Wall Street, New York. Hij is de tweede Nederlandse overlevende. Nadat Anna is aangeschoven bij De Avondshow, om naar aanleiding van een nieuwe vliegramp geïnterviewd te worden over de crash die zij overleefde, gebeurt het onmogelijke. Haar verhaal komt terecht bij Ruben Partier, die er vervolgens voor zorgt dat de levens van Anna, haar man Daan en van Jesse, nooit meer hetzelfde zullen zijn. Ruben krijgt het voor elkaar om geheim na geheim te ontrafelen. Wat heeft hij met de crash te maken? Wat hebben Anna en Jesse met elkaar te maken? Wat gebeurde er aan boord van IT 642, voordat het toestel neerstortte? Wees gewaarschuwd … Brace for impact.

Life gets heavier, now and then,
Hits you without sound,
Gravity will pull you down,
When you’re too far from the ground.

Down Beneath
Crash The Book, The Original Soundtrack

Anouk van der Kemp

Ellen Lina-Rink werd in 1983 geboren in Arnhem. Na 3 jaar op Curaçao gewoond te hebben, woont ze sinds 2016 weer in Huissen, Nederland. De spannende liefdesroman Crash is haar vierde boek. Eerder verschenen de goed ontvangen romans Vasthouden, Ooit zal ik je weer zien en Sky, die een opvallende gelijkenis vertoont met de gelijknamige musical.

Ik ben even stil… Niet alleen vanwege het verhaal, maar ook vanwege de prachtige soundtrack van Anouk van der Kemp. Speciaal voor dit boek geschreven en opgenomen. Dit heb ik zelf nog nooit eerder gehoord en gezien, maar wat is dit prachtig! Wat heeft Anouk van der Kemp een prachtige stem, die fantastisch past bij de sfeer van het boek. Kippenvel over mijn hele lijf, anders kan ik niet zeggen. Dit is echt een fantastische toevoeging op het boek!

Dan nu over het verhaal zelf: Ellen Lina toont zich een ware verteller. Stukje bij beetje laat ze informatie los over het ware verhaal. Het verhaal van na de crash wordt afgewisseld met flashbacks van de afgelopen 10 jaar. Deze twee verhaallijnen worden chronologisch verteld, zodat je stukje bij beetje de waarheid achterhaalt. Op de juiste momenten wordt er weer gewisseld van heden naar verleden en terug en zo bouwt Ellen Lina de spanning heel goed op! Je blijft maar doorlezen.

De ontwikkelingen waren soms heel verrassend, soms voorspelbaar, maar nooit saai. De ontknoping was voor mij de reden dat de tranen over mijn wangen liepen… Het vliegtuig is niet het enige dat gecrasht is.

Het genre spannende liefdesroman beschrijft ook precies wat het is. Het beschrijft de liefdes in het verhaal in al zijn vormen. De spanning neigt soms naar een psychologische thriller en wordt perfect gedoseerd in het verhaal. Het is nergens teveel.

Ik ben nog steeds een beetje stil… De tranen zijn inmiddels opgedroogd, maar wat een indruk heeft dit boek gemaakt. Zeldzaam dat een schrijver mij tot tranen weet te roeren. Ga zo door Ellen! Ik ga nu zeker al je boeken lezen, want dit is gewoon klasse.

Het zal dan ook geen verrassing zijn dat ik dit boek absoluut aanraad! Het krijgt van mij, samen met de soundtrack, de volledige 5 sterren. Zet het op je verlanglijstje voor kerst, je verjaardag of haal het boek gewoon zelf in de boekhandel; ik beloof dat je er geen spijt van krijgt.

Een gedachte over “Blogtour: Crash – Ellen Lina