Recensie: Zomer – Lis Lucassen

Recensie: Zomer – Lis Lucassen Cover Zomer - Lis Lucassen
Uitgeverij: Storm Publishers

Na een oproep van Lis Lucassen voor recensenten voor het boek Zomer, meld ik me heel enthousiast aan. Ik heb al vaker recensies over haar boeken voorbij zien komen en daar ben ik heel nieuwsgierig van geworden. Nu wil ik zelf ook wel eens oordelen of Lis Lucassen zo goed schrijft als men zegt. Met hooggespannen verwachtingen, maar ook enigszins terughoudend, begin ik in het e-book dat ik ontving.

De wereld lag aan Audrey’s voeten, maar de druk bleek te groot en ze moest gedwongen afscheid nemen van haar zangcarrière. Nu vier jaar later is het tijd voor een comeback. Alleen is Audrey het vertrouwen in zichzelf kwijt. Iedere noot die ze zingt, voelt als bedrog en de meeste tijd kan ze alleen optreden als ze pillen heeft geslikt en amper doorheeft dat ze bestaat. Wanneer ze Alec ontmoet, maakt hij er geen geheim van compleet voor haar te willen gaan. Maar alleen als zij bereid is zichzelf helemaal aan hem te geven.

Alec is vastbesloten zijn leven op de rails te houden nu hij weer op vrije voeten is. Maar op een fatale avond knalt alles kapot wat hij zo zorgvuldig heeft opgebouwd. Samen met Audrey slaat hij op de vlucht, maar hun reis wordt veel meer dan ze voor ogen hadden.

Onder het pseudoniem Lis Lucassen schrijft thrillerschrijfster Olga Hoekstra (1980) dark romance en new adult. In het dagelijks leven werkt ze als journalist en communicatiemedewerker. Haar dystopische verhaal Het Tribunaal eindigde op de derde plaats in de Dystopia Schrijfwedstrijd. Die novelle werd gepubliceerd in de dystopische young adult-bundel In opstand.

Lis is een dromer en romanticus en fantaseert al zolang ze zich kan herinneren over Grote Liefdes en klein leed. Haar eigen Grote Liefde kwam ze tegen tijdens haar studie en met hem beleefde ze haar eigen liefdesverhaal, inclusief een ‘ze leefden nog lang en gelukkig’. Als Lis niet aan haar eigen verhalen schrijft, leest ze. Grote voorbeelden zijn J. Lynn, Jessica Sorensen en – van eigen bodem – Lisette Jonkman. Lis woont vlak aan de Duitse grens samen met haar man, twee prachtige dochters en twee boosaardige katten.

Na Hitte en Razend, is Zomer het 3e boek in deze serie. Toch is het boek los te lezen van de rest. Ik was bang dat ik bepaalde dingen niet zou snappen, omdat ik de eerste 2 delen niet gelezen heb, maar ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb.

Het verhaal wordt afwisselend vanuit het perspectief van Audrey en Alec verteld. De korte hoofdstukken, vlotte vertelstijl en deze afwisseling in vertelperspectief zorgen ervoor dat je (bijna) niet kunt stoppen met lezen. Lis heeft zo’n fijne manier van schrijven, zo beeldend, dat ik het gevoel had dat ik het verhaal vanaf de zijlijn zag gebeuren. Ik wilde de personages soms ook wel toeschreeuwen, adviseren of gewoon knuffelen, zo leefde ik met ze mee.

Mijn verwachting van een vlot geschreven, oppervlakkig liefdesverhaal met een vleugje erotiek kwam (gelukkig) niet uit. Het is wel vlot geschreven en ook een liefdesverhaal, maar zeker niet oppervlakkig. Audrey en Alec hebben het nodige meegemaakt, waar je soms de rillingen van krijgt. Dit is goed uitgewerkt in het verhaal en niet slechts tussen neus en lippen genoemd. Door deze diepgang, krijg je ook veel meer binding met de hoofdpersonages. En het vleugje erotiek blijkt een zinderende, onderhuidse spanning te zijn, waarbij ze elkaar steeds aantrekken en afstoten.

Ik wil nu zeker ook de eerste 2 delen lezen, want dit smaakt naar meer! Ik ben fan, Lis, dus schrijf maar snel door. Ik wil meer van dit soort verhalen lezen. Van mij krijg je dan ook 4,5 ster op de schaal van 5 (afgerond een 5 natuurlijk). Het enige minpuntje vond ik namelijk het einde: ik ben nieuwsgierig hoe het verder gaat met Audrey en Alec. Gaan ze het redden samen? Of toch niet? Hoe loopt hun verhaal af? Ik hoop dat we dat ooit nog te weten komen…