Recensie: Gevangen Wind – Janine van der Hulst-Veerman

Recensie: Gevangen Wind – Janine van der Hulst-Veerman Gevangen Wind
Uitgeverij: Lieve Hart

Een tijdje terug mocht ik de historische roman Gevangen Wind van Janine van der Hulst-Veerman recenseren. Ik hou wel van een historische roman op zijn tijd, benieuwd wat dit verhaal gaat brengen. Ik moet eerlijk zeggen dat de cover me nu niet direct greep. Mijn schoonmoeder (een fervent lezer van thrillers) wenste mij dan ook veel sterkte. Dat zou vast wel meevallen toch?

Het boek Gevangen Wind bevat twee opeenvolgende romans: Lieve Hart! en Gevangen Wind. Na het verschijnen van Gevangen Wind zijn deze twee romans gebundeld.

De roman Lieve Hart!
De historische roman Lieve Hart! vertelt over het visserijleven in Huizen anno 1906. Door een noodlottig ongeval verliest de zeventienjarige Marrie haar vader en zorgt ze met haar moeder voor haar zes zusjes. Haar leven fleurt op, wanneer ze Lammert de vissersknecht ontmoet. De moeder van Marrie heeft in eerste instantie bezwaar en waarschuwt Marrie om niet met Lammert om te gaan. Uiteindelijk zwicht Marries moeder en krijgen Lammert en Marrie verkering. In de laatste week van het visseizoen, lijkt het noodlot opnieuw toe te slaan.

De roman Gevangen Wind
In Gevangen Wind verlaat Marrie Huizen om elders een bestaan op te bouwen. Zou ze kunnen wennen aan de andere omgeving, gewoonten en gebruiken?

Janine van der Hulst-Veerman verdiepte zich in het leven van vissers en venters aan het begin van de 20e eeuw. Zij debuteerde eind 2013 met de historische roman Lieve Hart! Voor het vervolg van Lieve Hart!, Gevangen Wind en voor het Nawoord Kaas en Duitse Kruiers, kreeg zij toegang tot familiearchieven en -verhalen van kaasgroothandel Visser Kaas. Beide romans bevatten historische feiten aangevuld met fictie.

Je kunt merken dat er veel research gedaan is, dat komt het verhaal zeker ten goede. Het maakt het geloofwaardiger en je kunt je beter verplaatsen in die tijd. Janine van der Hulst-Veerman schrijft beeldend, je ziet het verhaal bijna voor je. Je kunt zelfs bijna ruiken wat er in het verhaal voorbij komt, van zee en vis tot afval.

Het vertelperspectief wisselt van Marrie naar Lammert en dat is heel fijn voor de afwisseling. Het verhaal is goed verteld, ik wilde wel steeds weten hoe het nou zou aflopen. Zouden ze elkaar weer vinden? En in deel 2: hoe zou het Marrie vergaan in Friesland? Zowel Marrie als Lammert maken heftige dingen mee, waarbij ik bijna de tranen in de ogen kreeg.

Verder vind ik de schrijfstijl wel aardig. Het grote nadeel is voor mij het dialect uit Huizen en het ouderwetse taalgebruik dat vooral in de dialogen wordt gebruikt. Dit was voor mij een echte afknapper. Positief sta ik wel tegenover het gebruik van Friese woorden en zinnen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf Fries ben. Voor anderen kan dat juist een domper zijn, hoewel er weinig Fries in het boek voorkomt.

Ik ben blij dat de boeken Lieve Hart! en Gevangen Wind samengevoegd zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet echt waarom het in eerste instantie in tweeën gesplitst was. De boeken horen bij elkaar en apart van elkaar blijft er weinig van over, slechts 90 – 125 pagina’s per stuk. Dus een wijs besluit om ze te bundelen!

Tja, wat zal ik eens zeggen. Ik vind het niet een fantastisch goed boek. Maar ook absoluut niet slecht! Een leuk historisch tussendoortje zou ik zeggen. Wel leerzaam over het leven in een vissersdorp begin van de 20e eeuw. Al met al toch nog 3***.