Blogtour: Gefaald – Ellen Lina

Blogtour: Gefaald – Ellen Lina
Uitgeverij: Ellessy

20190124_154620.jpg

Na Crash en Koningslaan van Ellen Lina, kijk ik elke keer weer uit naar haar volgende boek. Ik spring een gat in de lucht als ik hoor dat ik mee mag doen aan de blogtour voor haar volgende boek: Gefaald.
Begin januari krijg ik het boek binnen, zo heb ik nog ruim de tijd om in week 4, op mijn verjaardag, mijn recensie online te zetten. De cover is eenvoudig, maar mysterieus, zodat ik nog nieuwsgieriger word naar het verhaal. Nu maar eens kijken of Ellen Lina weer zo’n parel afgeleverd heeft…

Samenvatting
De dertigjarige Vesper runt met haar ouders een bungalowpark op Texel, wanneer ze de charmante Stijn Daalhuizen en diens puberzoon Nick ontmoet. Na het overlijden van zijn moeder heeft Nick het moeilijk, en dat hij een goede band weet op te bouwen met Vesper is voor Stijn meer dan belangrijk.

Door de jaren heen is het voornamelijk Vesper die zich bezighoudt met Nick, Stijn is druk met zijn groeiende bedrijf. Ondanks de zorg en aandacht van Vesper, ontwikkelt Nick zich tot een problematische achttienjarige. Hij wordt van school gestuurd en zijn leven bestaat uit drugs, foute vrienden en feesten. Net wanneer hij Vesper beterschap heeft beloofd, dient zich een klus aan die hij niet kan laten liggen. Die nacht loopt het compleet uit de hand en de gevolgen voor het hele gezin zijn vanaf dat moment niet meer te overzien. Stijn en Vesper krijgen te maken met een groep levensgevaarlijke criminelen die nietsontziend hun leven binnendringen. Het drama is compleet wanneer Vesper wordt herkend door één van hen. Haar verleden komt bovendrijven en dat blijkt heel anders te zijn dan Stijn en Nick hadden verwacht.

Weten Stijn en Vesper Nick te beschermen? Lukt het hen om elkaar te vertrouwen? Pas wanneer ze denken dat de rust is wedergekeerd ontvouwt zich een afschuwelijk scenario, dat alle relaties op scherp zet.

Over de auteur
Ellen Lina-Rink werd in 1983 geboren in Arnhem. Na de middelbare school volgde ze de PABO en werd docente op een basisschool. Vanwege het werk van haar man, die piloot is, heeft ze 3 jaar op Curaçao gewoond. Sinds 2016 woont ze weer in Huissen, Nederland. Ze heeft twee zoontjes. Ze houdt van reizen en dan vooral naar Canada en de Verenigde Staten. Ze is een echt familiemens en heeft veel hobby’s, zoals lezen, voetbal kijken, schrijven en muziek luisteren. Muziek inspireert haar vaak en haar muzieksmaak is heel breed.
De thriller Gefaald is haar zesde boek. Eerder verschenen de goed ontvangen romans Vasthouden, Ooit zal ik je weer zien, Sky, Crash en Koningslaan.

Mijn mening20190124_154712.jpg
Na het lezen van dit boek kan ik niet anders concluderen dan dat de cover passend is. Het lijkt of de (jonge)man op de cover een moeilijke, onduidelijke weg alleen moet afleggen, zonder te weten waar die naartoe leidt. Het zou zo een weg op Texel kunnen zijn, maar ook ergens in het buitenland.

Ik vroeg me even af in hoeverre deze eerste echte thriller van Ellen Lina zou verschillen van haar spannende liefdesromans, want die vond ik al spannend. Maar in deze thriller weet ze de spanning nog een (behoorlijk) tandje op te schroeven. Spanning in meerdere opzichten. Spanning die onder je huid kruipt en daar blijft sudderen.

Ellen Lina laat met dit boek zien hoe vaag de grens tussen kleine en grote criminaliteit is en dat afglijden makkelijker is dan je misschien zou denken. Ze beschrijft het zo levensecht, dat ik soms het idee kreeg dat ik zelf een rol speelde in dit hele verhaal en geen grip meer op mijn leven had. De personages zijn zo goed beschreven en uitgewerkt; het brengt het verhaal tot leven en maakt de personages geloofwaardig.

Het verhaal is enorm goed opgebouwd en wordt afwisselend vanuit het oogpunt van Stijn, Nick en Vesper verteld. De spanning wordt door dit wisselende perspectief steeds opgevoerd. Bij de proloog dacht ik nog: “Ja, lekker dan. Op de achterflap staat Weten Stijn en Vesper Nick te beschermen? en hier hebben ze het ineens over de begrafenis van Nick. Dan hebben ze hem dus niet kunnen beschermen… Weg verrassing.” Maar hoe verder ik kwam, hoe verrassender het werd. Elke keer als ik dacht dat ik wist hoe het zat, nam het verhaal een andere wending. Ik ging op een gegeven moment aan alles twijfelen. Niets is wat het lijkt. En daar hou ik van.

Uiteindelijk (na die frustrerende proloog, die aan het einde van het boek helemaal duidelijk wordt) heeft het boek me tot het einde toe weten te boeien en was het in een paar avonden uit. Zoals voor velen waarschijnlijk wel bekend is, kom je ook in dit verhaal personen tegen uit haar eerdere boeken. Ze hebben een kleine rol, maar zijn zeker herkenbaar. Ik ben benieuwd of iemand anders deze personen ook heeft herkend!

Ellen Lina, ik blijf fan van jou! Wat ik jammer vind, maar dat is ook een beetje beroepsdeformatie waarschijnlijk (ik ben zelf ook redacteur), is dat ik nog een aantal slordigheidsfoutjes in de spelling/grammatica las. Ik splits mijn oordeel vanaf nu dan ook op in verschillende onderdelen:

  • Cover en titel: 4,5 ****
  • Inhoud: 5*****
  • Redactie: 4****

Ruim voldoende dus en zeker een aanrader!

Plaats een reactie